Motocyklowe archiwum Jarosławia


Idź do treści

J.K.M. TRAPER

J.K.M. TRAPER

JAROSŁAWSKI KLUB MOTOCYKLISTÓW
"TRAPER"

Zaczęło się od bractwa. Albo braterstwa. Po prostu od dwóch braci . Bogusław "Louis" Rybka (Iż-49, Junak M-10, K-750, Standard 200, M-72, Victoria 350 ) który od 1978 r. jeździ na Iż-u 49, w 1979 r. wciąga w motocykle młodszego brata Tadka "Hansa"(Iż-49, DKW NZ-350, DKW SB 200, Victoria 100) odsprzedając mu tegoż Iża, samemu kupując zaś Junaka M-10. Dołączają do nich Marek "Ostrik" Oczoś (Iż-49), Andrzej "Misiu" Mazurek (Iż-49, Junak, M-72) i Leszek "Floyd" Tomaszewski (Osa, K-750). Oni stanowią trzon późniejszej grupy. W kolejnych latach dołączają inni : Artur "Chińczyk" Jurkiewicz (ChGW, Iż-56 Planeta), Janusz "Chopper" Kapera (Mińsk 125), , Henryk "Ważniak" Szakiel (Junak M-10, M-72), Jacek "Maluś" Mazur (Junak M-10, M-72), Mariusz "Marines" Jarmugiewicz (Avo Simson Sport, M-72), Grzegorz "Mieczyk" Telichowski (Junak M-07), Marian "Maniek" Pukalski (Iż-56) i Adam "Gadu Gadu" Załuski (CZ 350).
Do końca lat 80-tych jeżdżą w tym mniej więcej składzie, na biwaki (m.in. do Nowej Grobli), w Bieszczady (kiedy tylko się da) i na zloty, m.in. do: Pasłęka (klub "Jamaz"), Krasnegostawu (klub "Carter"), Mławy, Lublina ("Pionier") czy Firleja (lubelski klub "Wiking") i Mazury. Warta zaznaczenia jest wyprawa dookoła Polski z 1982 r, w której udział wzięli:
"Hans" (Iż-49), "Louis" (Junak M-10) i "Misiu" (Junak M-10) na motocyklach, oraz ich pasażerowie: "Trzaśnięta" (?), "Ważniak" i "Many"- gitarzysta legendarnej jarosławskiej grupy "Enola Gay". Pokonali wówczas ponad 3 500 km.
Ich pierwsze spotkania odbywały się pod blokiem nr. 1 na osiedlu Słonecznym. Potem były wspólne garaże w których remontowali i trzymali motocykle. Pierwszy w Makowisku (u dziewczyny "Floyda"), potem na Garbarzach (u "Chińczyka") i w końcu drewniany garaż na osiedlu Słonecznym, w miejscu gdzie stoi obecnie blok nr.9.


Garaż w Makowisku, 1984 r. Henek "Ważniak" Szakiel i Boguś "Louis" Rybka.

Garaż w Makowisku, 1984 r. Henek "Ważniak" Szakiel i Boguś "Louis" Rybka.
1978. Louis i Marines na Iż-u 491984 r. Warsztat w Makowisku. Henek 'Ważniak'  Szakiel i Boguś 'Louis' Rybka1986  r. Warsztat na Garbarzach b1986 r. Warsztat na Garbarzach  a.jpeg1986 r. Warsztat na Garbarzach, Hansowa dekawka i silnik FIS 500 Louisa1988 r. Nowa Grobla. Kawalerski Louisachińczyk na ChGWHans i jego DKW NZ 350 z 1944 r.Louis na Standarcie 200 i Hansowa dekawka.jpeg

Pod koniec lat 80-tych, do grupy dołączają: Adam "Wodzu" Góźdź (M-72), Janusz Babijczuk (K-750), Waldemar "Waldi" Wywrót (BMW R-35) i Waldek Paluch (Junak M 10) a także dość liczna grupa z Przeworska: m.in.: Bernard "Beno" Rut ( Avo Simson, DKW NZ 250, Harley Davidson WLA 42), bracia "Dudusie"- Marek i Wojtek Loreńczak (Avo Simsony), Jacek "Breme" Skawina (M-72) i Witold "Dżordż" Półtorak (M-72). Grupa ciągle jeździ na zloty i pikniki Country w Mrągowie oraz spotyka się na corocznym "Pożegnaniu Lata" - tradycji sięgającej 1978 roku, a która dotrwała do dziś (2011).

Jeżdżąc na inne zloty, pojawił się pomysł, aby zorganizować własny. Aby to zrobić trzeba było się jednak oficjalnie zrzeszyć, założyć formalny klub i najlepiej pozyskać poparcie, opiekę już istniejącej organizacji. Niestety, w Jarosławiu nikt nie chciał im w tym pomóc. Jednak za sprawą Adama "Wodza" Góździa, nawiązali znajomość z p. Janem Gmyrkiem, prezesem koła Automobilklubu Przemyskiego w podjarosławskim PGR Makowisko. Pan Gmyrek objął chłopaków opieką i pomógł dopełnić formalności, i tak oto w październiku 1988 r. powstał VETERAN CLUB BEGGAR przy Automobilklubie Przemyskim, koło PGR Makowisko. Prezesem klubu wybrany zostaje Adam "Wodzu" Góźdź, wiceprezesem i prezesem przeworskiej filii - Bernard "Beno" Rut. Nazwa klubu - "Beggar", z angielskiego "żebrak", wzięła się stąd, że żeby cokolwiek wtedy zrobić, załatwić, trzeba było się sporo nażebrać.

Po powstaniu klubu, dołącza do niego do tej pory tylko sympatyzujący z grupą Robert "Zeli" Samlicki, znany w środowisku miłośnik i kolekcjoner zabytkowych motocykli (choć nie tylko) i Mariusz "Gilu" Gilowski. Klub nawiązuje współpracę: z Ewą i Wiktorem Czura (absolwentami jarosławskiego Plastyka) z Automobilklubu Tarnobrzeskiego, gdzie "Hans" kilkakrotnie był komandorem organizowanych przez nich zlotów; z Janem Wisorem (legendą podkarpackiego motocyklizmu) i rzeszowskim klubem "Galicja"; z klubem "Weteran" z Zagórza, Januszem "Faszystą" Tatarem i klubem "Easy Rider" z Tarnowa; Leszkiem Mokrzyckim i Warszawskim Klubem Motorowym "Skorpion" oraz Józefem Helmanem z Lublina (posiadaczem kilkudziesięciu motocykli, organizatorem ekskluzywnych zlotów HD na ośrodku MSW w Kazimierzu Dolnym, w których "Hans" uczestniczył jako jedyny nie HD). Klub przystępuje do Polskiego Ruchu Motocyklowego.
Na miejsce I-go zorganizowanego przez siebie Ogólnopolskiego Zlotu Motocykli Zabytkowych wybrali ośrodek jarosławskiego MOSiR-u w letniskowej wsi Radawa. Zlot odbył się w dniach
22-24 czerwca 1990 roku. Przyjechało na niego ok. 50 motocyklistów, głównie kolegów poznanych na innych imprezach. Po zlocie okazało się, że do imprezy trzeba dołożyć, problem rozwiązała "zrzutka" członków klubu. Nie zraziło ich to jednak do organizacji następnych zlotów.
Od samego początku działalności klub mógł liczyć na oprawę plastyczną i graficzną ze strony znanych jarosławskich artystów plastyków:
Henryka Cebuli i Jacka Szwica.

W 1991 r. "Wodzu"na M-72 i Marek "Wołku" Wilczek na Iż-u 49, nawiązują do wyprawy dookoła Polski z 1982 r, pokonując 3 700 km.
Po II Zlocie Motocykli Zabytkowych Radawa '91, postanawiają zmienić źle kojarzącą się nazwę, na lepiej brzmiącą: Jarosławski Klub Motocyklistów "TRAPER".


Nie tylko radawskie zloty były przejawem aktywności klubu. We wrześniu 1994r, w przemyskim MKK "Niedźwiadek" odbyła się wystawa fotografii autorstwa Jacka Szwica pod tytułem "Jeźdźcy", tematem której byli motocykliści i motocykle, współorganizowana przez klub.
W 1996 r. w Rzeszowskim Muzeum Okręgowym odbyła się wystawa "Stare Motocykle" współorganizowana przez Rzeszowski Klub Motorowy "Galicja", na którą udostępnili: "Hans" - motocykle: DKW SB 200 z 1934 r. i DKW NZ 350 z 1942 r, oraz "gadżety" (przedwojenne: atlasy samochodowe, świece zapłonowe, lampy itd.), "Beny"- Harley-Davidson WLA 42 z 1942 r. i "Louis"- polski silnik żużlowy Fis 500.
Na pomoc i udostępnienie zbiorów członków klubu (Hans, Louis, Zeli, Beny) mógł liczyć także JKMZ "Red Dragon", przy organizacji wystaw: "Stare Motocykle" w 1999 r. i "Jarosławskie Pasje Motocyklowe" w 2000 r.
W 2002 r. dzięki życzliwości p.
Adama Romskiego (niegdysiejszego motocyklisty i członka jarosławskiego "Motor Veteran Club H-D") oraz Henryka Cebuli (znanego artysty plastyka) odbyła się w prowadzonym przez nich pubie "Pirania" wystawa fotograficzna pt. "Motocykl w obiektywie". Na uroczyste otwarcie przybyli motocykliści z zaprzyjaźnionych klubów z Przemyśla, Rzeszowa, Tarnowa, Leżajska i Tarnobrzega.
Choć klub zaprzestał oficjalnej działalności, nie został nigdy oficjalnie rozwiązany. Większość z jego dawnych członków ciągle dosiada motocykli. W sezonie można ich spotkać na wielu imprezach w regionie i nie tylko.



Ostatnia aktualizacja :30 mar 2016 | lekwet@tlen.pl

Powr?t do treści | Wr?ć do menu gł?wnego